sâmbătă, 6 decembrie 2008

STIMATE DOMNULE PRIMAR SORIN OPRESCU



Va rog sa cititi cele ce va scriu pentru ca, daca nu o faceti, pierdeti si dumneavoastra si
Bucurestiul !


Sunt dr.ing. Andrei Ciontu, fost cercetator stiintific, in prezent pensionar, fiu al Bucurestiului ca si d-tra, dar mai varstnic, care a prins a trai si in...Micul Paris. Nu fac parte din niciun partid politic si nu sunt ruda cu nici un alt Ciontu din viata politica romaneasca.
Eu v-am votat si la prima candidatura la Primaria Capitalei, si am fost, poate, mai dezamagit ca dumneavoastra ca nu ati castigat increderea bucurestenilor. Celor care spuneau:” lasa-l pe doctor sa-si vada de medicina lui”, eu le replicam ”domnilor, ca medic, este cel mai indicat sa salveze Bucurestiul de gunoaie si de poluare”!
Cred ca ati pierdut in fata veneticului de tigan ”chipes” de Arges, Viorel Lis
( lis, probabil de la lipsa totala a circumvolutiunilor creerului sau), din cauza manifestarii de aroganta si jargon golanesc pe care ati avut-o in confruntarea directa cu el, la TV. Am avut satisfactia ca, la cea de a doua candidatura a lui Sorin Oprescu, mult mai sobru si controlat in expresii si atitudini, sa fi contribuit, si prin votul meu, la castigarea postului de Primar al Bucurestiului. Pana acum, din decembrie’89, primari ai Bucurestiului au fost numai impostori, straini de orasul pe care nu l-au iubit, pentru care nu au facut nimic, sau aproape nimic, pe scurt venetici care au mimat numai functia de primar, au folosit-o ca trambulina politica si de afaceri personale. Oare nu s-ar putea produce un referendum si o lege, chiar cu modificarea Constitutiei, prin care primarul oricarei localitati sa fie independent politic, sa fie ales numai dintre fii localitatii respective, sa locuiasca in localitatea respectiva (sa nu faca naveta, conducand primaria intre 2 trenuri), sa fie ales de cetateni pe timp de 10 ani, sa aibe timp pentru finalizarea unor proiecte de mai mare anvergura ?
Dorinta mea este, pentru a-mi dovedi mie insumi ca am dreptate, ca Primarul Sorin Oprescu sa ramana cu realizari de seama, in istoria Bucurestilui, si sa merite chiar o statuie!
Daca vreti sa tineti cont de parerea dezintersata a unui fiu mai varstnic al orasului, foarte bine ! Daca suferiti cumva de ”suficientita” cronica sau acuta, daca sunteti adeptul dictonului ”nu-mi da sfaturi ca stiu sa gresesc si singur”, dezamagirea mea va fi mare ! Varsta imi permite sa va sfatuiesc ca pe un frate mai mic: nu va disipati eforturile pe prea multe probleme si prea dificile, care necesita bani si munca multa, care incumba riscuri si raspunderi, finalizari indepartate !



POLUAREA AUTO O PROBLEMA ACTUALA

O prima si urgenta problema (consider eu), care poate fi rezolvata este problema poluarii auto a Bucurestiului. Aceasta problema ma preocupa de mai mult timp, am niste idei de rezolvare, despre unele am scris, bineinteles fara replica, si ultimului venetic de la conducerea Primariei, un brunet din Videle, parca ...Bordureanu! Rezolvarea acestei probleme nu este simpla, trebuie sa va formati o echipa speciala, caci nu va faceti iluzii, nu aveti toti consilierii competenti in Primarie; parte din ei sunt aroganti infumurati si plini de ifose, iar o parte ignoranti, si neintelegand propunerile, argumentele, sunt dispusi sa le respinga cu usurinta apriorica! M-am intrebat de ce se monitorizeaza nivelul de zgomot stradal pe unele artere din Bucuresti, si se afiseaza la Primarie (de pe panou se observa usor ca acesta depaseste cu peste 50% normele UE), daca nu se ia nici o masura de reducere? Ba dimpotriva, nu stiu ce minti inguste au permis circulatia motocicletelor prin oras, a ATV-urilor, au permis claxonatul, organizarea de curse automobilistice (care pe langa zgomot pot produce si alte neajunsuri), etc. Rezolvarea problemei poluarii auto in Bucuresti o veti rezolva personal daca o veti intelege corect si in totalitate si veti da directive subordonatilor, spunandu-le concret ce au de facut, si nu cerand sfaturi de la consilieri... incompetenti!
Desigur ca trebuiesc sensibilizate si ministerele, Parlamentul, pentru producerea de initiative legislative, de legi noi, modificarea sau abrogarea legilor necorespunzatoare. In niciun caz, mult trambitata fluidizare a circulatiei auto (semafoare inteligente sincronizate, treceri denivelate, sosele suspendate, etc) nu micsoreaza poluarea, ci dimpotriva, o...creste ! Ca urmare a fluidizarii aproape toate autovehicolele vor rula, la turatii mari ale motoarelor si vor polua mai mult decat acum, cand mare parte din ele, mai sunt ”blocate” pe la semafoare cu motorele la relanti ! E logic! Iar in ce priveste ”masurile” de doi bani, ca ”Programul rabla”, ” Taxa pe clacsonul camioanelor”, taxele de poluare de tot felul, etc, acestea sunt paliative care nu pot avea efecte utile, atat timp cat banii colectati nu se duc in marirea spatiilor verzi ale orasului, ci in alte directii.

INFLUENTA AUTO ASUPRA BUCURESTIULUI

· In Bucuresti exista inregistrate mult prea multe autovehicole, in special autoturisme, care sufoca traficul orasului. Cifra oficiala, care creste in continuu, este de 1,17 milioane, dintre care 900.000 sunt zilnic in trafic, dar cifra poate fi crescuta cu 25-30% tinand cont de masinile in tranzit prin oras. Zilnic, la Politia Bucuresti se inregistreaza in circulatie cca. 1500 de masini, noi sau vechi.
· O masina are nevoie de 10 ori mai mult spatiu fizic decat o fiinta umana. Ea necesita loc de parcare, benzinarii si acestea se realizeaza in detrimentul zonei verzi, mult deficitara in Bucuresti (unui bucurestean ii revin in medie 7mp de zona verde, or in alte capitale europene aceasta medie este de 4-11 ori mai mare !)
· Orice autovehicol cu motor cu explozie (ardere interna), vechi sau nou, polueaza orasul chimic (degajarea de noxe, absorbtia aerului oxigenat, ambele in atmosfera joasa, sub 3 metri, de unde isi iau si oamenii aerul de respirat), si fonic (factorul principal al zgomotului stradal). Autovehicolele in mers sunt vinovate 70% de poluarea Bucurestiului.
· Marele neajuns, dupa poluare, al existentei in trafic al unui numar asa de mare de autovehicole, in special autoturisme, este ca se incurca mersul mijloacelor de transport in comun de suprafata (chiar si al tramvaielor), care duce la imense pierderi de timp ale cetatenilor Bucurestiului. Viteza medie de deplasare auto a ajuns la 2 Km/h (!?), adica mai mica decat a mersului omului. Pierderile suferite de economia nationala din aceasta cauza se ridica la 180 mil. Euro/an. Nici salvarile, cu toate sirenele lor, nu se pot deplasa prea repede, in timpul mediu la care s-a ajuns de 35 min., multi bolnavi decedand.
· In Romania, deci si in Bucuresti, legislatia de mediu nu este armonizata conform cerintelor UE; ea este foarte permisiva, iar sanctiunile mici. Cu exceptia ministrului de resort, membrii guvernului si conducerea Primariei Bucuresti (pana acum), nu s-au preocupat, si nu se preocupa, de problemele de mediu ale orasului, ba dimpotriva.
· Datorita numarului mare de autovehicole in trafic, combinat cu cel al motocicletelor, pe artere de circulatie deficitare inca, si numarul de accidente auto anual este mare si in crestere continua. Numarul mortilor in accidente auto este in crestere mai ales in cazul cand in coliziunile de pe strazile orasului sunt implicate autoturisme de teren, si mai nou, motocicletele.


ASPECTE ALE POLUARII CHIMICE

· Multiplele santiere stradale, coroborate cu un trafic auto foarte intens, fac ca, in Bucuresti, sa se depuna lunar 2,5 kg de praf pe mp. De prisos sa mentionam ca praful cel mai fin este aspirat in plamanii pietonilor provocand o acutizare a sufocarilor, cresterea frecventeti bolilor cronice si astmul.
· Aerul poluat al Bucurestiului afecteaza inteligenta copiilor, noxele provocand o inflamare si o oxidare in creer. Are, deasemenea influenta negativa asupra maladiilor cardiovasculare si respiratorii, precum si asupra maladiilor degenerative ale creerului ca Alzheimer si Parkinson.
· Este interesant ca o parte dintre cei care polueaza (conducatorii auto aflati in trafic) este la randul ei poluata, prin patrunderea noxelor (ejectate de catre autoturismul din fata) in sistemul de ventilatie si in habitaclu, mai ales in stationarile de la semafor. Nivelul acestor noxe patrunse in autoturism pot fi chiar si de 4-5 ori mai mare decat cel dinafara.
· Cel mai incriminat gaz ejectat este dioxidul de carbon (CO2) probabil si in legatura cu faptul ca produce incalzirea globala a Planetei. Dar mult mai puternice surse de CO2 sunt fabricile si centralele electrotermice, precum si ....multimea mamiferelor vii, in frunte cu omul, care inspira oxigenul din aer si expira CO2, 24 de ore din 24, fata de masini care o fac numai cand motorul e pornit. Nu CO2-ul (”codoiul” unei anumite savante de trista amintire) pe care-l introducem in corp si sub forma de acid carbonic (sifon, ape minerale carbogazoase) este gazul periculos (mai ales ca de el ne-ar putea scapa plantele zonelor verzi !), ci altele, precum monoxidul de carbon (CO), dioxidul de sulf (SO2), dioxidul de azot (NO2), etc Ca rezultand din arderi incomplete ( lucru ce se poate intampla atat la motoarele auto vechi, cat si la cele noi, in mod fortuit, datorita calitatii amestecului carburant, al functionarii incorecte a sistemului de aprindere, a manierei de sofat, etc.), monoxidul de carbon inhalat de om poate fi letal, el transformand, ireversibil, hemoglobina in carbooxihemoglobina nociva.
· In afara de dejectiile de gaze pe tevile de esapament ( cate una la autoturismele normale, dar cate 2 la autoturismele de teren !.. ca sa polueze ”mai putin” !), un alt mod de poluare auto consta in absortia mare de aer oxigenat de catre motoarele auto in functiune, din atmosfera joasa, de unde il absoarbe si omul pentru a putea trai ! Toata lumea ar trebui sa stie, ca pe planeta Terra toate arderile se fac cu consum de oxigen (de aceea se mai numesc si...oxidari). Daca omul inspira de cateva ori pe minut, un motor cu ardere interna prin explozie (cel mai folosit, inca, la tractiunea auto), ”inspira” la relanti de 800-900 ori pe minut, aer oxigenat (si ...bine filtrat), iar in plina miscare, de mii de ori. Cantitatea de aer consumat de autovehicolele in miscare depinde, evident, de turatia motorului, de capacitatea cilindrica a motorului, adica de parametrii care dau in fond si puterea motorului. Este clar cat de neinteligenta este masura de a permite ca prin Bucuresti sa circule autoturismele ...de teren, care sunt foarte poluante din punctul de vedere mentionat. Desigur ca, despre acest aspect al poluarii auto firmele constructoare nu vorbesc o iota, caci ar putea sa fie obligate la micsorarea sau stagnarea productiei ! Firmele ne ofera ”impotriva poluarii” paliativele de tipuri de autoturisme, chipurile, mai putin poluante,”Euro 4”,”Euro 5,”Euro 6” etc, nu stiu unde se vor opri cu aceasta, pur si simplu, reclama comerciala, de tip Placebo, care le asigura vanzarile si castigurile, mai ales prin stimularea taxelor fiscale de tot felul impuse de Stat.


ASPECTE ALE POLUARII FONICE


· Zgomotul stradal al Bucurestiului este foarte mare, el depasind cu mult norma UE de 50 decibeli ( sunt artere de circulatie in oras cand, la ore de varf, zgomotul depaseste chiar 80 decibeli). Acest zgomot se datoreste in primul rand circulatiei auto.
· Zgomotul citadin are o influenta negativa asupra locuitorilor. Pe langa provocarea pierderii treptate a capacitatii auditive, acesta poate duce la cresterea tensiunii arteriale, iar prin marirea secretiei de cortizol, la aparitia ulcerului gastric, a diabetului si obezitatii.
· Pe langa zgomotul de frecventa joasa al motoarelor autovehicolelor in miscare si cel provocat de rularea rotilor pe carosabil, in Bucuresti exista si un zgomot strident dat de claxoane. In capitala Romaniei claxoneaza in voie, nestingherit de nimeni (!?), orice sofer, nu numai cei ai masinilor politiei, pompierilor si salvarilor (care cam ...exagereaza!).
· La Primaria Bucurestiului este afisata pe un panou situatia nivelului de zgomot, care este monitorizat, pe diferite artere de circulatie mai importante. Cu ce folos, daca nu se iau si masuri de combatere a lui? Stai si te intrebi ca om normal al cetatii lui Bucur : de ce este orasul asta condus (si nu e vorba aici numai de Primarie) numai de nepriceputi, de oameni certati cu logica, de oameni pusi numai pe capatuiala personala, rau intentionati ? Pai daca urmaresti reducerea zgomotului in Bucuresti, este logic sa permiti circulatia motocicletelor, scuterelor si a ATV-urilor? Categoric avem un cod rutier foarte prost, cu accentul, in fond, numai pe amenzile pe care sa ti le aplice politia. Poate ar trebui ca un nou regulament de circulatie auto sa nu mai fie redactat de catre...politie !
· Zgomotul stradal in Bucuresti este din ce in ce mai mare pe masura ce dispar spatiile verzi din oras, care ar fi capabile sa absoarba unda de zgomot prin disiparea puterii acesteia intr-o vegetatie cat mai bogata.
· Tot o masura alaturi cu logica este aceea de a se organiza anual pe strazile Bucurestiului, curse auto de viteza. Ideea este anapoda pentru un oras cu traficul auto sufocat si poluat chimic si fonic peste saturatie. I-or fi dragi primului ministru masinile, motocicletele si cursele, dar Capitala Romaniei nu poate suporta asa ceva, nu poate suporta o acutizare fie si numai de scurta durata a gradului de poluare chimica si fonica. Iar anul acesta, ca un facut, au mai luat foc si anvelopele uzate neevacuate la timp, si au umplut de fum atmosfera orasului si asa la limita respirabilului.






UNELE CONCLUZII

· Toate, dar absolut toate, autovehicolele actuale, cu motoare cu aprindere prin scanteie (explozie), aflate in circulatie in Romania, polueaza atmosfera joasa a aglomerarilor urbane, chimic (prin dejectiide gaze toxice si prin absobtia de aer oxigenat), si fonic. Nici automobilele viitorului, preconizate a folosi drept combustibil hidrogenul si care vor ejecta pe teava de esapament vapori de apa, nu sunt in totalitate nepoluante. Numai vehicolele cu tractiune electrica exclusiva sunt nepoluante chimic, dar nu si fonic!
· Marirea fluidizarii traficului auto prin semafoare sofisticate, inteligente, prin realizarea unor artere de circulatie moderne, pe sol, subterane sau suspendate, nu vor micsora gradul de poluare auto, ci dimpotrva il vor mari, la el contribuind mai multe vehicole in miscare, decat in prezent!
· Daca nu se vor intreprinde masuri energice si urgente, pentru reducerea gradului de poluare auto in Bucuresti, nu este departe ziua cand locuitorii orasului vor umbla pe strazi cu vata in urechi si cu punga de oxigen ”la purtator”
· Desi s-a depasit ceasul al unsprezecelea, cresterea poluarii auto in Bucuresti poate fi inca stopata. Masurile educationale (care n-au fost luate niciodata) de combatere a ”snobismului”de masa (a merge neaparat prin oras, cu treaba sau fara treaba, cu autoturismul personal, cand exista un sistem de transport in comun destul de bine organizat!), de micsorare a ignorantei si indiferentei fata de principiile ecologice, trebuie impletite cu masuri punitive, restrictive. Iar recalcitrantilor care vor invoca democratia si dreptul de libera deplasare a individului, trebuie sa li se aminteasca faptul ca intr-un sistem democratic nu faci tot ceea ce vrei, ci numai ceea ce nu deranjeaza pe semenii tai. Or, in cazul poluarii auto se atenteaza chiar la viata lor!





MASURI DE INTREPRINS

Singura masura eficace de reducere a poluarii auto in Bucuresti este, evident, aceea care vizeaza combaterea cauzei acestei poluari, si aceasta este:
micsorarea numarului de autovehicole pana la cel maxim suportabil de catre oras, tinand cont de respectarea normelor
de poluare maxime impuse de UE, de suprafata spatiilor verzi,
de capacitatea arterelor de circulatie si a locurilor de parcare!
Factorii de raspundere in aceasta problema trebuie sa aibe initiative legislative, sa contribuie la producerea unor legi logice si corecte, care sa fie trecute prin Parlament, a unui regulament de circulatie auto inteligent, toate convergand scopului unic de rezolvare a problemei auto in Bucuresti, care este, in prezent, o mare problema, a carei rezolvare treneaza !
Iata cateva masuri care ar descuraja apetitul, comportamentul maniacal al unor bucuresteni (stimulat in prezent), de a-si tot cumpara masini, pentru colectie, cat mai multe si cat mai ”grozave”:
· Impozitarea progresiva. Toate taxele si impozitele, dar absolut toate, pentru un al doilea autoturism al unei familii (inregistrat la aceeasi adresa, chiar daca e pe numele unei ”odrasle” care abia a implinit 18 ani!) sa fie duble, pentru un al treilea autoturism, triple, s.a.m.d. S-ar tinde astfel, poate, spre un comportament modest si normal ” o familie, o... masina !”
· La achizionarea unui alt autoturism, nou sau vechi, sa fie necesara dovada ca autoturismul ce l-ai avut inainte (sau, unul din cele care le posezi), l-ai casat prin REMAT, sau l-ai vandut in afara Bucurestiului.
· Limitarea circulatiei auto prin Bucuresti. Este vorba in primul rand, de terminarea in fine, a ”ringului” (bine ar fi sa se realizeze chiar 2) orasului, a liniei de centura, asfel ca autovehicolele si in special autocamioanele sa nu mai tranziteze Bucurestiul, daca nu au treaba aci. Iar daca au treaba, pentru varii aprovizionari, sa o faca numai, si numai, ...noaptea !
In al doilea rand, este vorba de interzicerea circulatiei pe strazile Bucurestiului a autovehicolelor ...de teren ! Mi se pare logic ca masinile de teren (cu tractiune pe 4 roti, de mare gabarit, puternice, cu motoare care asigura si 500 cai putere, avand caroserii solide cu sasiu, cu roti si pneuri care strica vartos strazile ,etc), care polueaza mult, chimic si fonic, orasul, sa circule numai pe ...teren ! Este o certitudine ca in aparitia SUV-urilor (SUV= sport utillity vehicl ) , a motocicletelor si ATV-urilor pe strazile orasului, Politia Rutiera Romana (care e sublima, dar...!.) a fost surprinsa, a ramas dormitand fara replica, a fost pusa in fata unui fapt implinit si ...tace molcom. Iar romanul nostru, cam indisciplinat din fire si cam tupeist, a mizat pe faptul ca in democratie poti sa faci ce vrei, si chiar i-a mers !
Cine isi cumpara in Romania SUV-uri ? Desigur ca numai persoanele cu multi bani (un SUV fiind foarte scump), pe care ii castiga usor, precum politicienii si oamenii de ”afaceri”, odraslele de bani gata ale acestora si chiar ale presedintelui tarii, dar si odrasla de 16 ani a unei ...vrajitoare (!), puzderia de ”vedete” TV blonde si neblonde, fotbalisti, manelisti, etc, adica oameni cu grave carente in cultura si educatia ecologica, si, poate, nu numai. Spre exemplu vedetele” TV interogate au declarat ca si-au cumparat SUV sa umble cu el prin Bucuresti, pentru ca se simt mai in siguranta (stiu ele, ca in caz de coliziune cu un autoturism normal, mortii se recruteaza din acesta din urma!), ca e spatios ca o mica garsoniera, ca poate sa-si puna si...televizor (Andreea Banica). Dar ceea ce nu stiu ele, si nu le lamureste nimeni, este ca aceste, sa zicem autoturisme (desi unele au caroserie de camioneta, ex. Hummer, Nissan), aceste adevarate tanchete, sunt foarte poluante. Dece au ele cate 2 tevi de esapament, iar unele, printre care si a ”militantei verzi” Mihaela Radulescu, chiar 4 ? Pentru ca polueaza mai putin ? Hai sa fim seriosi ! S-ar putea ca un domn deputat, care vine cu o masina de teren de la Cluj la Bucuresti, sa intrebe cum sa procedeze. Primaria Bucurestiului ar trebui sa organizeze pe linia de centura loc de parcare special, ingradit si pazit, cu copertina impotriva intemperiilor, sau chiar garaje, in care aceste SUV-uri sa fie spalate si pregatite (nu-i asa?) de alte drumuri inter- orase, dar nu...prin orase. Asta ar trebui sa faca Primaria, si nu sa permita unui consilier sa dea raspunsuri incompetente, dar tafnoase, la propunerea Ministrului Mediului ! In caz de extrema necesitate, ar putea fi adoptata chiar circulatia auto alternativa,”ON-OF”, adica in zilele calendaristice cu sot, sa circule (fara exceptii) numai unele autoturisme, iar in datele fara sot ale zilelor, celelalte autoturisme.Politia trebuie sa aibe grija ca ponderile sa fie egale din cele 2 categorii. Este o masura poate mai dura decat cea similara a lui Ceausescu, dar ...ne va ajuta sa traim !
· Reducerea numarului de taximetre din Bucuresti, care are, totusi, o retea de mijloace de transport in comun corespunzatoare, moderna si in plina dezvoltare !

STIMATE DOMNULE PRIMAR

As fi multumit daca in urma studierii propunerilor mele Primaria ar retine cate ceva. Am rugamintea, insa, ca demersul meu sa fie studiat de oameni competenti in problema poluarii auto !
Va rog fiti medicul bolnavului oras Bucuresti ! Salvati-l de poluarea auto ! Este inca posibil !
Cu Stima
Dr. ing, Andrei Ciontu


Niciun comentariu: