sâmbătă, 6 decembrie 2008

MIHAELA VITEAZA

Fac parte din prima generatie postbelica ( 1944-1952 ) a Liceului Mihai Viteazul-Bucuresti. In aceasta “calitate” am fost invitat de catre domnul Director al actualului “Colegiul National Mihai Viteazul”- Bucuresti, la festivitatile organizate si desfasurate timp de patru zile (in plina greva a cadrelor didactice, lucru ce le onoreaza ), cu ocazia implinirii a 140 de ani de la atestarea documentara a infiintarii liceului(colegiului) mai sus mentionat. Intr-un alt articol, poate, voi incerca sa demonstrez intregului personal din MEC, ca prin “colegiu” trebuie sa se inteleaga cu totul altceva, si nu ceea ce inteleg si proclama domniile lor azi, anume ca un liceu cu multe clase si multi elevi (deci un liceu “mare” cantitativ) poate deveni colegiu, daca MEC ii elibereaza “firmanul” de rigoare.
In acest articol, insa, ma voi referi la altceva, anume la faptul ca ceea ce mi s-a parut initial, cele patru zile de participare aveau sa ma lamureasca: circa 70-75% din elevii lui “Misu” sunt …fete ! CNMV-ul este un colegiu de fete, de parca peste ani, “continutul” lui Notre-Dame De Sion de odinioara ar fi migrat la …”vecin”! Repet o gluma spontana , atunci : N-ar fi corect ca MEC sa schimbe denumirea institutiei de invatamant (creata, acum 140 de ani, pentru baieti) in ”Mihaela Viteaza”. Fete, multe fete, la slujba religioasa din debutul manifestarilor (de la care, desi fusese trecuta in programul tiparit prezenta prea fericitului Teoctist, acesta a lipsit avand, nu-i asa, treburi mai importante), multe fete in amfiteatrul unde s-au tinut cuvantarile de rigoare si unde a cantat Corul Madrigal( trecut si el in programul tiparit si pe care l-a onorat), fete custozi la expozitiile organizate, fete amfitrioane la reusitul cocteil oferit de catre organizatori, majoritatea fete la sesiunile cercurilor de studii si la manifestarile artistico-carnavalesti de la clase. Ce-i drept, fata de situatia din primavara acestui an cand am mai fost la CNMV, acestea nu mai aveau …buricul la vedere! Prea multe fete totusi, intr-o institutie de invatamant mediu cu traditie, care a fost creata, acum 140 de ani, pentru baieti. Liceul Mihai Viteazul a devenit, la “celebra” reforma a invatamantului din 1948, Liceul de Baieti nr.3-12. In anii ’60, pe baza proastelor exemple luate din afara tarii, exemple pe care parca le cautam cu lumanarea, si pe care, neobligati dar lipsiti de o demnitate nationala si de traditionalism, le-am copiat, liceele din Romania au devenit mixte, punandu-se totodata principala baza a indisciplinei din ele. Chiar si in conditiile liceelor mixte puteau sa existe prin planificare si organizare (si nu fortuit, nu pe baza a ceea ce va furniza “piata”, adica examenul de admitere in liceu ) clase de baieti si clase de fete. Baietii sa fi concurat separat pe numarul de locuri alocat lor, iar fetele pe locurile alocate pentru ele. Cand admiti elevii in liceu, mai ales pe baza unui algoritm bizar si nestiintific, cel mai adesea vei constata ca nu poti forma decat clase mixte de tipul foarte intalnit….26 fete si 4 baieti!
O profesoara amabila mi-a dat, pe holul liceului, o explicatie “stiintifica” si ”docta” a realitatii: “Situatia actuala se datoreste faptului ca se respecta drepturile egale la invatatura, fara discriminari de sex, pe criteriile si algoritmii alcatuirii notei ( fixate de MEC; de ce?) de admitere . Concursul de admitere in liceu a dat castig de cauza fetelor in detrimentul baietilor. In clasele 5-8 baietii sunt cam derbedei, nu invata, bat mai mult mingea si au o medie mica a notelor pentru clasele 5-8. La concursul de admitere in clasa 9-a, baietii obtin note la fel ca fetele, dar ii trage in urma media claselor 5-8 . Iata ,deci, conchide triumfalista si cu mandrie feminista in priviri, doamna profesoara, de ce sunt mai multe fete decat baieti. Totul este legal si OK !”
Pe dracu, OK, doamna profesoara! As face numai cateva simple observatii:
-Pe vremea odiosului regim comunist (care, speram, l-am inlaturat acum 16 ani), ori ce cetatean avea “legat”de gat un dosar cu “pacatele trecutului” proprii, ale parintilor, ale rudelor mai apropiate sau mai departate etc., care-l impiedicau sa progreseze atat pe scara sociala, cat si profesionala. Hartia cu nota medie pentru clasele 5-8 este tot un fel de dosar, tot atat de odios, sau poate chiar mai odios ca dosarele comuniste pentru ca a reusit sa se “strecoare” in secolul 21 al Mileniului 3! MEC-ul asta nu are, totusi, printre angajatii sai si oameni care gandesc logic? Pai daca AZI testez cunostintele unui candidat, ii dau nota care o merita AZI si basta! Nu ii amendez in minus nota pedepsind candidatul ca acum 3-4 ani nu avea aceste cunostinte, dar nici nu i-o maresc acum …pentru ca, in scoala generala, “n-a jucat mingea si a invatat” Bonificatiile “istorice” nu-si au niciun fel de ratiune in testarea cunostinelor unui cetatean, in orice scop.
- “Nu facem discriminare de sex la concursul de admitere”, clama doamna profesoara. Dar in Romania de azi, MEC face discriminarea pozitiva a elevilor romi-tigani ( nu va ganditi ca am facut un pleonasm, caci in dictionarul de limba romanes, prin rom se intelege pur si simplu…om), retinandu-le un numar de locuri in licee, indiferent de nota obtinuta! Are cunostinta MEC, ca in Romania zilelor noastre, s-a ajuns la situatia bizara si dureroasa (relatata de presa scrisa) ca unii copii romani sa se declare tigani, numai ca sa poata intra la liceu? Oare nu se poate face o discriminare pozitiva si pentru baietii romani care, in Romania, sunt majoritari?
Eu nu sunt un tip misogin.Nu am nimic impotriva femeilor, daca acestea sunt bine pregatite si numite pe merit in functiile lor. Dar cu o “savanta” prefabricata de ”renume mondial”, cu diverse femei depasite de sarcini in fruntea MEC, cu femei care ar fi trebuit sa stie, pentru substantiala remuneratie primita pentru functie, ce inseamna NATO, ca Norvegia e regat si ca nu face parte din UE etc., cu totii ar trebui sa fim mai circumspecti. Chiar daca anumite colegii vor da in continuare majoritatea absolventilor fete, nu cred ca Romania se va “umple” pe termen mediu (15-25ani) numai de savanti, ingineri, profesori, medici, inventatori, magistrati, ziaristi etc, numai de genul feminin. Nu cred ca Romania se indreapta catre un “matriarhat” favorizat de legi! Tot barbatii vor “iesi” in fata , dar, numai, pierzand un oarecare timp, datorita unor regulamente si prevederi talambe si aiuritore, promovate cu cerbicie de MEC.
Dupa parerea mea, femeile nu trebuie sa-i inlocuiasca musai pe barbati, ci numai in mod exceptional. Femeile au o menire complexa in viata cetatii, printre altele, aceea nobila si de mare raspundere, a perpetuarii fiintei omenesti!
Dar, totusi, cand se va pune capat haosului din invatamantul romanesc?

Niciun comentariu: