marți, 2 decembrie 2008

SOS- LICEUL ROMANESC



Daca faptul ca sunt absolventul unui liceu de prestigiu (cand acesta era chiar, de prestigiu), Mihai Viteazul, daca 13 ani de activitate didactica in invatamantul post liceal, daca faptul ca am avut doi copii elevi de liceu si acum am doi nepoti elevi de liceu, daca faptul ca sotia mea a fost ( pana la pensionare) profesoara de liceu, daca toate acestea imi dau vreo legitimitate de a ma exprima, iata care sunt propunerile mele pentru redresarea invatamantului romanesc preuniversitar, pentru iesirea lui din marasmul si haosul actual :
1) Desfiintarea urgenta a liceelor mixte si trecerea la liceele traditionale romanesti, de baieti si de fete.Trecera, in anii’60, la liceele mixte, dupa moda straina, a fost o mare eroare a carei consecinte n-au intarziat sa apara, sa dainuie si sa se amplifice: crearea unei baze de indisciplina in licee, devansarea debutului vietii sexuale la tineret, ceea ce inseamna o involutie sociala, greutati in derularea programului scolar zilnic, etc.
2) Toate liceele sa-si stabilesca emblema proprie care sa fie inregistrata la OSIM (taxele platite de MEC).Reprodusa pe material textil pe numarul de elevi ai liceului, aceasta va fi purtata de catre fiecare elev, cusuta pe maneca stanga a hainei. Emblema va avea inscriptionat obligatoriu numarul din registru matricol, alocat elevului.Numai cine nu vrea nu va crede ca purtand obligatoriu aceasta emblema cu numar matricol, comportamentul in public, pe strada , la manifestarile sportive si culturale, in mijloacele de transort in comun, etc.al elevilor nu se va imbunatati.Directorul liceului,cadrele didactice,elevii liceului, cu totii trebuie sa militeze pentru cresterea prestigiului liceului si a emblemei sale.
3) Reintroducerea practicii folosirii pedagogilor-supraveghetori ai recreatiilor elevilor, in interiorul cladirii liceului, ramanand ca jandarmi sa supravegheze exteriorul liceului, curtea si imprejurimile.
4) Liceele teoretice de cultura generala sa devina majoritare ca pondere si sa fie cu adevarat de cultura generala si nu “uzine de handicapati intelectuali”cum sunt acum.Absolventii de liceu sunt integrati in cvasitotalitate subculturii maneliste, devenita pericol public, sau genurilor de“muzica” moderna, care nu au comun cu adevarata muzica ( arta a sunetelor) decat …notele muzicale. Pentru aceasta se impune o revizuire drastica a actualelor programe analitice si stabilirea unei programe corecte de cultura generala. Si pentru ca nu cred ca MEC este in stare de asa ceva, propun sa se ceara sprijinul Ministerului Culturii si, de ce nu, al Academiei Romaniei. Cultura generala a fost indepartata din licee la reforma din 1948 si asa au ramas lucrurile si in prezent. Nu se pricepe ca numai studiul limbilor straine si al informaticii nu insemneaza…cultura generala!
5) Liceele de specialitate (sportive, de arta, de comert, industriale) sa fie restranse ca pondere) si sa aiba o dubla subordonare, MEC si respectivele ministere de resort, care vor contribui la stabilirea programelor analitice, dar si la sprijinul financiar al derularii acestora.
6) Profesorii si intregul personal didactic sa fie decent remunerati pentru nobila lor profesie, si bine protejat prin legi. Este spre rasul tarilor civilizate ca, in Romania, un profesor de liceu are un salariu mult mai mic decat o femeie de serviciu de la o… banca !
7) Reconsiderarea perceptiei actuale a denumirii de colegiu, care este eronata. Colegiul ar trebui sa fie o institutie de invatamant post-liceal, cu durata de 2-3 ani, care are scopul de a orienta elevii spre studiile superioare. Colegiul ar trebui sa aibe internat pentru elevii din alte localitati. Spatiul de invatamat ideal ar fi intr-un campus, dar poate fi si in cladirea unui liceu mai incapator, dar cu care colegiul nu se confunda
8) Desfiintarea tuturor discriminarilor pozitive din sistemul de invatamat (locuri rezervate pentru copii romi, invatamant liceal in alte limbi decat cea romana, etc.). Liceele cu limba de predare diferita de limba romana, sa fie considerate private si sa nu mai primesca fonduri de la Bugetul Romaniei. Mai mult de atat, MEC, care nu are la dispozitie prea multe procente din PIB,si care este proprietarul de drept al localurilor de invatamant ale acestor scoli ce devin private, trebuie sa recupereze chiria pe localuri.
9) Este necesara o interventie energica a MEC la CAN, pentru ca toate posturile TV sa-si revizuiasca grilele de programe. Trebuie sa se mai renunte la afisarea erotismului excesiv si sa se renunte la ridicolele buline de” interziceri” si la diversele texte si lozinci avertizoare, care, pe langa faptul ca nu au efectul scontat, au exact efectul invers !
10)Diminuarea diversitatii de manuale existente ce prolifereaza si ca urmare a faptului ca sunt considerate de catre MEC (evident, in mod eronat ) ca inlocuitoare ale unor lucrari personale, originale, necesare la promovarea unor grade didactice.Sunt prea multe carti si manuale, ale caror avize pentru aparitie s-au dat cu superficialitate( de-ar fi vorba numai de …superficialitate) si care umplu tarabele de pe strazi si rafturile in librarii si…nu se vand! Foarte multe manuale sunt tehnoredactate la edituri neprofesioniste, de catre persoane neprofesioniste ( ce stiu sa lucreze aproximativ la un calculator) si, ca urmare, nu sunt atractive grafic pentru elevi.
11)Sa fie interzis categoric elevilor de a avea asupra lor, in incinta liceului, radio- telefoane mobile.
12)Solicitarea de catre MEC a ajutorului Academiei Romaniei! Onorata institutie de cultura nu stiu sa se fi implicat vreodata in problemele invatamantului liceal romanesc, dar ma gandesc ca daca, in situatia dificila in care se afla ( daca realizeaza ca se afla intr-o asfel de situatie) MEC ar solicita ajutorul AR, aceasta, avand in vedere potentialele de care dispune, ar putea fi de un real folos.





Niciun comentariu: