marți, 2 decembrie 2008

O EXPERIENTA MENTALA


(un alt aspect al poluarii auto)


Ce se da :
- un autoturism de capacitate cilindrica 2000 cmc
- un garaj de dimensiuni ”generoase”, 5m x 4m x 3m = 60mc; garajul este presupus perfect etans, cand usa si, eventual, fereastra sunt inchise.
- un conducator auto, care nu stie prea multe in ce consta poluarea auto

In ce consta experienta :

Se baga autoturismul in garaj, asfel ca teava de esapament
sa vina in dreptul usii. In usa se practica o gaura rotunda
prin care iese un furtun racordat la teava de esapament.
Cand motorul autoturismului este pornit, toate gazele pro-
duse prin ardere ies numai pe furtun in afara garajului,
sistemul de evacuare al autoturismului,
presupus nou, nu are are ”scapari”, iar garajul este perfect
etansat (in el nu intra si nu ies, nici gazele, nici aerul ).
Conducatorul auto, dupa inchiderea usii garajului, cu por-
tierele autoturismului larg deschise, porneste motorul, ” la
relanti”, timp de o ora, benzina avand suficienta.

Care pot fi rezultatele experientei ?

Daca, dupa 60 de minute dela pornirea motorului, se des-
chide usa garajului, care din situatiile ipotetice de mai jos
se poate constata ?
1/ motorul functioneaza in continuare
2/ motorul este oprit
3/ soferul este nevatamat si asculta manele la CD player
4/ soferul este lesinat
5/ soferul este mort
Pentru a predermina care este situatia cea mai probabila, sa facem niste esti-
mari de ordin cantitativ:
Prin functionarea sa, motorul cu ardere interna cu explozie prin scanteie, al autoturismului, si sistemul sau de evacuare a gazelor, formeaza un fel de pompa
aspiratoare de aer (amestec de azot si oxigen) bine filtrat din atmosfera garaju-
lui, si respingatoare a gazelor rezultate din ardere, in afara garajului. In 60 de minute de functionare la relanti (800-900 ture/minut), motorul cu capacitatea cilindrica de 2000 cmc, consuma (din interiorul garajului) pentru arderea carbu-rantului :
60 x 850 x 2000 x 0,000001 = 102 mc de aer !!!
Motorul are la dispozitie, insa, numai 60 mc de aer, pe care il va consuma intr-un timp egal cu:
60 / (850 x 2000 x 0, 000001) = 35,7 minute
Deschizand usa garajului dupa 60 de minute vom gasi motorul...oprit din lipsa de aer. Tot din lipsa de aer, soferul lesinat, sa presupunem, la minutul 35, la minutul 60 este, cu maxima probabilitate,... mort !
Iata o noua forma de poluare auto letala, nu prin dejectia de gaze in atmosfera, ci prin absobtia aerului din atmostera joasa a aglomerarilor urbane, pe unde salasluieste din pacate si ”zeul” automobil, aer necesar vietii oamenilor, in primul rand.
Si daca admitem ca autoturimele vechi au dejectiile mai mari, de ce nu se recunoaste ca si autoturismele noi, cu motoare puternice (500 cai-putere !), cu turatii mari, cu capacitatea cilindrica mare, polueaza la randul lor, mult mai mult atmosfera, prin absorbtia de aer !
Singura modalitate de a reduce poluarea auto, nu este reducerea numai a numarului de masini vechi, ci reducerea numarului tuturor masinilor cu motoare cu ardere interna ( si poate, mai ales, a celor noi si puternice, 4x4, de teren, sau SUV) din arealul aglomerarilor urbane! Numai motoarele electrice nu polueaza !
Cand si cine, din cei ce hotarasc soarta oraselor Romaniei, a aglomerarilor urbane napadite de autovehicole poluante, va pricepe acest lucru? N-ar trebui ajutati sa priceapa mai repede? In Bucuresti inca pietonii nu umbla cu pungi de oxigen ”la purtator”, dar o vor face in curand, daca nu se iau masuri urgente....

Bucuresti, iunie,2008

PS. Articolul a fost trimis Ministrului Mediului, Redactiei " Jurnalului National"

Niciun comentariu: