In Bucuresti exista inregistrate circa 1,5 milioane de autoturisme particulare, ale firmelor de getax, ale institutiilor Statului, ale diferitelor firme private, etc.Cea mai mare parte a acestora nu au garaje si trebuie sa fie parcate pe strazi. Problema este foarte complicata, deoarece la autoturismele bucurestenilor se adauga cele ale vizitatorilor Bucurestiului, nici acestea putine, si cand revii cu autoturismul acasa de la serviciu (dar de ce ”snobule” nu te-ai dus cu troleibuzul, autobuzul sau tramvaiul la serviciu ?) constati ca pe strada, in dreptul blocului in care locuiesti si unde iti parcai masina, locul este ocupat acum de un autoturism de...Ploiesti, sau de...Constanta, si trebuie sa gasesti alt loc de parcare, evident ceva mai departe de bloc. Ehei, alta e viata vecinului Pandele, care are de 5 ani loc de parcare cu plata in spatele blocului, delimitat de 2 dungi albe de vopsea (singura ”investitie”a primariei de sector, care linii, acum, abia de se mai disting), intre care el si-a scris numarul de circulatie al masinii, ba si-a prevazut locul si cu un fel de ”stanoaga”, dar cu cu lacat, si in lipsa autoturismului sau, sa nu poate parca nimeni ! Desigur, ca lui ii convine sa plece cu masina oricand, sa se intoarca oricand, pentru ca nu are grija locului de parcare. Am depus si eu o cerere pentru loc de peste un an de zile, dar...slabe sperante. Pentru ”accelerarea”rezolvarii ei, mi-a soptit o ”pasarica” ca ar trebui sa ”stimulez” pe responsabilul cu locurile de parcare din cadrul ADP, cu vreo 200 de euro, dar parca am o ...retinere.( Domnule Primar General Oprescu ,si domnilor primari de sectoare, p-asta o stiati ?).
Dupa constatarile mele, in Bucuresti exista ”amenajate” (inclusiv de catre ”specialistii galinacei” ai firmei Dali) circa 0,5 milioane de locuri de parcare la domiciliu si in centrul Bucurestiului (pentru 33% din autoturisme, deci !). Restul de autoturisme sunt parcate pe unde pot soferii, pe unde e voie, si chiar pe unde nu e voie (prilej pentru primarii de sectoare sa mai faca si ei un ”gheseft” cu ridicatul autoturismului (asta este prioritar pentru primarii, sau ridicarea harburilor de masini care zac si de cate 10 ani abadonate si devalizate pe langa blocuri ?) si amendatul cu bani al nefericitului de...proprietar de autoturism.
Taxa anuala perceputa de ADP este de 70 lei, putin pentru ”linistea” posesorului de autoturism.( V-ati gandit domnilor primari, ca tocmai acesti soferi cu ”liniste” sufleteasca sunt cei care circula zilnic, au n-au nevoie, prin Bucuresti, cu autoturismul, singur la volanul SUV-ului sau, contribuind la crearea poluarii si haosului auto din Bucuresti ?). La inceput de an, ADP-urile sunt luate cu asalt de catre fericitii chiriasi ai locurilor de parcare, pentru a-si plati chiria, prilej pentru diversii functionari de a primi...mici atentii, daca te ajuta sa eviti statul la coada.
Pentru cele 0,5 milioane locuri de parcare, ADP-urile incaseaza 35 milioane de lei. Din acestea, presupun, 0,5 milioane se cheltuiesc cu salariile celor ce se ocupa de aceasta problema, deci pentru fiecare din primariile de sector revin ca venit, 30 /5 = 5 milioane lei. Mare branza ! Cred ca veniturile ”Cocos-Dorali” sunt mult mai... mari ! Eu propun in continuare o solutie, care, pe langa faptul ca aduce la bugetele primariilor mai multi bani, este mult mai simpla, lipsita de birocratie si de pierdere de timp, de risipirea energiei nervoase, si lipsita de posibilitatea obtinerii de catre cineva de venituri ilicite (daca se doreste asa ceva !). In plus Domnul Prima Oprescu are prilejul sa-l faca ”sah mat” pe adversarul sau,... Cocos !
Iata, asadar, ce propun eu:
1/ Fiecare posesor de autoturism din orasele Romaniei, persoana fizica sau juridica, va plati anual primariilor, o taxa de parcare, sub cerul liber, in oras, aditionala la impozitul pe autoturism, in valoare de...35lei (jumatate din taxa anuala pentru un loc de parcare ”retinut”). In felul acesta, de exemplu, in Bucuresti se vor recolta la bugetele primariilor de sector, suma de 1,5 x 35 = 52,5 milioane roni, adica in medie pentru fiecare din cele 6 primarii de sector, cate 8,75 milioane lei net, mai mult cu 3,75 milioane decat in prezent. Pentru a justifica aceste sume incasate de catre primarii, acestea trebuie sa stabileasca si amenajeze noi locuri de parcare, pe langa cele existente, pe strazi, in jurul blocurilor, pe unele din trotuarele mai largi ( este vorba de delimitarea cu vopsea alba, asfaltare, indicatoare, etc).
2/ In orasele Romaniei toate locurile de parcare auto sunt gratuite, atat cele retinute si platite din jurul blocurilor, cat si cele din apropierea garilor CFR si autogarilor, a aeroporturilor, a pietelor in aer liber, a super magazinelor de orice fel, din perimetrul oraselor, de pe strazi, din perimetrele imprejmuite care sunt proprietate publica, etc. Nimeni, cu exceptia primariilor de sector (prin ADP-uri) nu va mai avea atributii, si nu va mai scoate venituri din parcari auto (firme de parcare, sau alte institutii, salariatii acestora, etc.). In acest fel problema parcarilor auto in orase se simplifica foarte mult, si se elimina o buna parte din birocratie cu tarele ei: cheltuieli neproductive cu salarii diverse, timp pierdut, posibilitati de coruptie prin mita, etc). In Romania nu vor mai exista, deci, locuri de parcare auto platite, sau inchiriate, nu va mai fi nevoie de parcometre, de masurarea timpului de parcare. Platite vor fi numai garajele, adica locurile de parcare acoperite, subterane sau supraterane. In fata institutiilor Politia Rutiera si primariile vor putea, insa, fixa un numar rezonabil de locuri de parcare rezervate (marcate ca atare), in niciun caz nu vor ocupa toata fatada institutiei (ca in prezent, cand bodiguarzii institutiei nu te lasa sa parchezi pe vreunul, nici in afara programului, cand locul rezervat e...gol !).
3/ In Romania nu vor mai exista activitati, specifice statelor din lumea a 3-a, de blocare a rotilor autoturismelor, sau de ridicare cu macaraua, a autoturismelor parcate neregulamentar. Politistii sectiilor pe raza carora s-a ”comis” parcarea nepermisa, sa astepte langa masina pe ”infractor” sa-l amendeze, sau sa-i lase pe parbriz chitanta de amenda, care trebuie platita (asa este in SUA, ca asa este civilizat, domnilor primari de sectoare, pe care v-am votat, si acuma o faceti pe ”sfortosii”, plantand pe strazi panouri cu amenintari ca veti ridica masinile !), cu mult inainte de a fi facut totul in sector pentru rezolvarea inteligenta a problemei parcarilor auto. In loc de a risipi fonduri cu panouri tip ”bau-bau”, mai bine v-ati ocupa mai profesional de problema auto si de locurile de parcare !
4/ Cum cresterea numarului de masini nu pare a avea limita, numarul locurilor de parcare, permisa si taxata anual odata cu impozitul, trebuie sa creasca si el. Pentru aceasta trebuie stabilit inca odata, foarte clar, dar mai permisiv, unde este interzisa parcarea, caci in prezent multe din panorile cu parcarea interzisa sunt puse ilogic si nu sunt respectate. Parcarea ar trebui sa fie interzisa in statiile mijloacelor de transport in comun (circa 20 metri de bordura ar trebui vopsita cu rosu), pe strazi, daca stanjeneste circulatia,etc. Parcarea pe unele trotuare, ar trebui permisa, caci ea a devenit o regula care coexista cu panoul ”parcare interzisa” Cum aratam, politia si primaria, pana a imparti la amenzi, ar mai avea putina treaba !
5/ Primariile de sector trebuie sa ordone, cu alternativa unei amenzi, fostilor chiriasi ai locurilor de parcare, sa stearga numarul masinii inscris pe aria locului, eventual si alte inscriptii, sa demonteze ”stanoagele” cu lacat practicate pe locul de parcare. Proprietarii de autoturisme trebuie sa inteleaga si se autoeduce intr-un spirit civilizat, lipsit de egoism, ca locurile de parcare se ocupa pe masura ce sunt eliberate in ordinea venirii autoturismelor (ca la moara !) la el, ca nimeni nu poat pretinde niciun fel de prioritate !
Bucuresti, 18.01.2009
luni, 19 ianuarie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu